Impactul tehnologiei asupra obiceiurilor de consum: aplicațiile de delivery

  • By Tech Week
  • Feb. 28, 2019
Despre aplicatiile de delivery si impactul lor asupra obiceiurilor de consum - Tech Week

Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc cine se numără printre mileniali – o generație din care cu mândrie fac parte -, principalul criteriu pe care-l iau în calcul este cel al tehnologiei, mai exact al primului calculator personal. E simplu: ai avut HC, CIP sau 386? Ești milenial. Eu am avut un CIP și încă-mi mai răsună în minte cântecul casetofonului cu ajutorul căruia încărcam „Saboteur 2” sau „Harrier Attack” de pe casete audio.

„Harrier Attack” avea 9 kb (nouă kilobiți) și se încărca în două minute și jumătate. Astăzi joc „Player Unknown’s Battlegrounds” (aproximativ 4 GB de memorie, un fleac) pe telefonul mobil și mă cert cu Alexa de la Amazon în gura mare prin casă. Nu e de mirare că și eu, și ceilalți ca mine privim tehnologia cu alți ochi: am urmărit-o evoluând – uneori paralel, alteori perpendicular – împreună cu noi și ne e mult mai ușor să vedem cum ne-a schimbat viața.

În articolele anterioare am vorbit despre dragoste și divertisment și despre cum au fost acestea afectate de tehnologie de-a lungul anilor.

A venit timpul să vedem cum s-au schimbat și obiceiurile noastre de consum în ultimii ani, iar mâncarea la domiciliu (sau food delivery, dacă vreți) este un studiu de caz perfect. În primul rând, piața este în plină dezvoltare, iar în al doilea rând, românii sunt fani când vine vorba de mâncat în oraș sau comenzi la domiciliu – un studiu apărut anul trecut arăta că 87% dintre bucureșteni au luat masa la restaurant sau au făcut comandă online.

Tehnologia asociată astăzi cu ideea de food delivery nu a evoluat de una singură (a fost nevoie de viziune și inovație, în primul rând). Vă așteptăm timp de o săptămână, începând cu 20 mai, la Techweek, cel mai mare eveniment din Capitală dedicat noilor tehnologii și impactului pe care acestea îl au în viața noastră.

Până atunci, haideți să vedem ce a însemnat tehnologia pentru companiile de food delivery.

Cine a fost mai întâi, clientul sau aplicația mobilă de livrări la domiciliu?

Într-o vreme, singura mâncare – sau pe-acolo – pe care o puteai comanda la domiciliu era pizza. Aveai numărul de telefon, sunai la pizzerie, plasai comanda și, într-un interval de timp relativ, îți bătea la ușă tânărul curier cu bunătățile comandate. „Relativ” pentru că putea dura oricât, între câteva zeci de minute și până la două-trei ore.

Cu timpul au apărut fast-foodurile cu delivery (și când zic fast-food, da, mă gândesc la shaorma), apoi și restaurantele care ofereau acest serviciu. Chiar dacă la vremea respectivă au revoluționat piața, niciuna dintre aceste metode noi de a ajunge la clienți nu a avut același impact ca aplicațiile mobile de livrări la domiciliu. Și știți de ce? Pentru că acestea din urmă răspund la câteva cerințe esențiale ale consumatorilor și le fac viața mai ușoară. Hai să vedem împreună care sunt oamenii care beneficiază cel mai mult de pe urma unei aplicații de food delivery.

Managerul presat de timp. OK, am exagerat, în această categorie nu este vorba doar despre manageri, dar știm prea bine că și angajații, și antreprenorii, sunt presați constant de timp și, cel puțin din punctul ăsta de vedere, se poartă ca niște manageri. Nu au timp să se bucure în liniște de pauza de la prânz, au meeting după meeting și preferă să folosească o aplicație ca să comande mâncarea preferată – cu siguranță, o salată sănătoasă cu zero calorii – de la restaurantul preferat.

Părintele mereu pe fugă. Un copil nu mai este o scuză suficient de bună să stai acasă, iar tehnologia de azi ne permite să facem și alte lucruri, nu doar să-i supraveghem pe prichindei 24/7 și să le gătim. Serviciul, sportul, distracția, plimbările sunt activități care consumă timp – intră în scenă aplicațiile de food delivery, care te ajută să pui zilnic un meniu sănătos pe masă, fără să mai stai cu orele la cratiță. Echilibrul și calitatea superioară sunt necesare: nu poți comanda pizza în fiecare zi pentru cel mic.

Pasionatul de tehnologie. „Early adopter” sună mai bine, așa-i? Din păcate, nu poate fi tradus ad litteram în română, dar știm cu toții despre cine e vorba: e prietenul nostru care știa de Uber cu mult înainte să apară în România, e colegul de serviciu care ne arată primul un smartphone high-end din cea mai nouă generație (de unde l-a obținut?!) sau vecina de la 2 care-și cumpără zarzavaturile de la primul producător agricol cu aplicație pe Android din România.

Ce oferă aplicațiile de livrări, dincolo de mâncare

Păi, în primul rând, ne oferă timp, dar este doar vârful aisbergului. Pe lângă timp câștigat, mai sunt câteva avantaje extrem de utile:

  • Comoditate. Ești în metrou spre casă? În cadă, relaxându-te? Într-un bar cu prietenii? Vrei să primești comanda în momentul în care ai intrat pe ușă, cu foamea după tine? Sau pe o bancă pe Lacul Morii, când aștepți apusul? Nimic mai simplu!
  • Ușurință la plată. Unii oameni – între care mă număr și eu – nu mai umblă cu bani cash în buzunar. Cele mai multe aplicații de food delivery permit atașarea unui card la cont, așa că plata e retrasă automat, imediat ce a fost plasată comanda.
  • Mai puțină bătaie de cap. E mai ușor să comanzi din două apăsări pe ecran, decât să dai telefon, să aștepți să ți se răspundă, să-i explici unui operator ce vrei să mănânci – pe litere, uneori, dacă l-ai prins obosit sau nervos, sau omul pur și simplu e mai tare de-o ureche -, să dai adresa și apoi să aștepți cuminte să ajungă comanda.
  • Programe de loialitate. Nu mai e un secret că aplicațiile mobile – oricare ar fi scopul lor – adună informații despre clienți, dar există și reversul medaliei. Ți-ai instalat o aplicație și ți-ai făcut cont? Vei primi, periodic, oferte personalizate și reduceri la produse. Nu e un avantaj apreciat de toată lumea, dar nu putem să-l trecem cu vederea.
  • Interacțiune și feedback. Într-un restaurant în care servirea e de proastă calitate și mâncarea nu pare să fie comestibilă, ai șanse foarte reduse să-ți faci vocea auzită și „vreau să vorbesc cu managerul” o să-ți aducă doar priviri ironice, eufemistic vorbind. Cu o aplicație însă, ai ocazia să lași feedback punctual și câteva recenzii negative/stele singuratice îi vor convinge întotdeauna pe patronii unui restaurant să ofere servicii mai bune.

 

Câteva exemple de aplicații de food delivery din România

Foodpanda. A intrat pe piața din România în 2013 și este activă, în acest moment, în București și alte 11 mari orașe amplasate strategic în toate regiunile țării, din Iași până în Timișoara și din Sibiu până la Pitești. Aplicația e prietenoasă și poți să dai o comandă sănătoasă și fără să-ți faci cont la ei. Un dezavantaj e faptul că, în aceste condiții, plata se face doar cash la livrare. Pe de altă parte, chiar și cei sceptici pot fi mulțumiți când vine vorba de carduri și conturi – e bine să știi cine plătește și cu ce, în cazul în care apar probleme mai târziu.

Takeaway. Și-a făcut apariția în România la începutul lui 2018, când a cumpărat compania neaoșă Oliviera. La fel ca în cazul foodpanda, îți oferă ocazia să plasezi o comandă fără să îți faci cont, însă plata poate fi făcută și cu cardul. Iar pentru acei norocoși care primesc bonuri de masă la job, aceștia le pot folosi să achite cumpărăturile. Aplicația e ușor de folosit și pare suficient de rapidă cât să nu te enerveze atunci când vrei să bagi ceva „la ghiozdan” și nu ai chef să aștepți.

Glovo. Compania spaniolă a sosit în România la începutul lui 2018 și a ocupat un loc important la masă, dacă pot să spun așa, pentru că oamenii oferă orice. Pe lângă mâncare, în aplicație scrie mare: „Dacă se potrivește pe o bicicletă, motocicletă sau încape într-o mașină, putem să le livrăm”. Așadar, pe lângă mâncare, poți să comanzi și orice altceva, de la cadouri la jucării și chiar cumpărături de-ale casei, de la supermarket.

UberEats. Fratele mai mic al Uber a venit în primăvara anului trecut, cu gândul să ofere servicii pe care șoferii de Uber deja le efectuau, în detrimentul taximetriștilor: food delivery. Aplicația are o colecție sănătoasă de restaurante clasate în funcție de specific, așa că poți să-ți comanzi de-ale gurii cu inima împăcată, pentru că ai de unde. În plus, poți să urmărești drumul curierului pe hartă, ca să știi la secundă când îți ajunge comanda.

Bineînțeles, cele de mai sus nu sunt singurele aplicații de food delivery care fac istorie printre bucureștenii care preferă să facă altceva cu timpul lor liber în loc să stea la cratiță. Mai sunt Deliveroo, HipMenu sau Deliv, dar cred că una sau două sunt suficiente pentru gusturile oricui.

Până la urmă, tehnologia a venit în sprijinul restaurantelor, dar și al clienților – nu mai vorbesc aici de cei cărora le-a oferit ocazia să facă un ban de buzunar sau chiar să lucreze full-time pe postul de curier (vezi UberEats și Glovo).

Tu ce aplicație folosești și ce avantaje și beneficii ți se par câștigătoare atunci când alegi de la cine să comanzi masa următoare?

Sursa foto: Shutterstock

Read next

Placeholder

How Do We Defend Smart Buildings from Hackers?

Tech Week

22 May 2019, 16:08
Placeholder

Soluții personalizate de panouri fotovoltaice de ...

Tech Week

22 May 2019, 15:49
Placeholder

Wolf-e în oraș

Tech Week

22 May 2019, 05:47
Placeholder

Asko Group parchează la Bucharest Tech Week cu Ma...

Tech Week

20 May 2019, 14:53
Placeholder

Transformarea HR-ului: inovează atunci când alț...

Tech Week

20 May 2019, 07:14
Placeholder

Mobile Device Management Opens New Roads to the BY...

Tech Week

17 May 2019, 11:08